Ultima Frontiera Roemenië

Gepubliceerd op 12 juni 2022 om 09:47

In juni 2022 ben ik met Wildpix Travel naar Roemenië afgereisd. Het doel was om onder meer de  jakhals te fotograferen in de Donau Delta.

Met enkele medereizigers/fotografen vertrokken we vanaf Schiphol naar Boekarest (Roemenië).   Een voorspoedige reis met een overnachting in een prima hotel. De reisleider was Andius Teijgeler (https://www.natuurfoto-andius.nl) .

De volgende dag reden we met een busje naar Tulcea aan de rand van de Donau Delta in het oosten van het land. Vandaar moesten we met de boot over de Donau nog enige uren varen tot we op de plaats van bestemming aankwamen.  In de Delta ligt een privé natuurgebied van ongeveer 1100 ha, speciaal ingericht voor natuurfotografen. Wij verbleven in een prima hotel midden in de natuur.

We konden meestal twee verschillende hutten per dag bezoeken, met tussendoor een prima lunch. Op deze manier konden we optimaal gebruik maken van het ochtend- en avondlicht. Overdag was het meest behoorlijk warm en was het licht erg hard. Voor de hutten die wat verder weg lagen van het hotel, werden we door de lokale gidsen gebracht en gehaald met een terreinwagen. Het was ook mogelijk om zelf op stap te gaan met een van de elektrische golfkarren, die ter beschikking stonden.

Het was overigens niet eenvoudig om mij  heel creatief uit te leven op deze reis. Veel foto's zijn toch een registratie van wat ik allemaal heb kunnen zien. De omstandigheden waren niet altijd even makkelijk maar wel uitdagend. Een prachtige reis, met zeer veel afwisseling en mogelijkheden, die ik iedereen kan aanbevelen. Voor meer informatie: https://www.wildpixtravel.com/ultimafrontiera

Het gebied bestaat uit zandvlakte, moeras, steppe en waterpartijen. Er zijn ongeveer 20 schuilhutten geplaatst waaruit  prima kan worden gefotografeerd. In het gebied leven tal van vogels en andere dieren. De eerste nacht, na een lange inspannende reis, heb ik met een aantal  fotografen 's nachts in een van de hutten gezeten.  Kort kwam een jakhals voor de hut en later een das.  Dit leverde geen bijzondere foto's op, maar het was wel een mooie ervaring om voor het eerst een jakhals te zien.

Een dag was gereserveerd om met de boot door de delta te varen. Vanuit de boot was het niet altijd eenvoudig om met een zware lens en camera (Nikon D6 en 400mm/2.8) te fotograferen. Maar het leverde soms mooie beelden op vanuit een laag standpunt. Honderden pelikanen,  broedende sternen en allerlei soorten reigers kwamen we tegen.